طلای آب شده نقدی و کاغذی چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟

طلای آب شده

طلای آب شده چیست؟

طلای آب شده، طلایی است که از ذوب کردن طلاهای متفرقه مانند طلای دست دوم و شمش طلا به دست می‌آید. اگر مایل هستید درباره این نوع طلا بیشتر بدانید به مقاله ما درمورد طلای آبشده مراجعه کنید. این نوع طلا به روش‌های مختلفی معامله می‌شود. یکی از رایج‌ترین آن‌ها طلای آبشده نقدی و دیگری طلای آب شده کاغذی است.

در ادامه نحوه معامله این دو و تفاوت‌های آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

طلای آب شده نقدی

احتمالا شما هم در این بازار پر فراز و نشیب به فکر سرمایه گذاری در طلا هستید و به دنبال راهی کم ریسک و پر سود می‌گردید. اگر کمی در بازار طلا کنکاش کرده باشید؛ عبارت طلای آب شده نقدی، کاغذی و یا فردایی را شنیده‌اید.

اما طلای آب شده نقدی چیست؟ همانطور که از اسم آن مشخص است، همه چیز به صورت نقدی می‌باشد. یعنی شما به آبشده فروشی مراجعه کرده و طلای درخواستی خود را با عیار و وزن مشخص تحویل می‌گیرید. هزینه طلای دریافتی را به صورت نقدی پرداخت می‌کنید. این نوع معاملات کمترین ریسک را دارند و کاملا شرعی و قانونی هستند.

طلای آب شده کاغذی

در این نوع خرید و فروش فقط براساس حرف و اعتماد معامله انجام می‌شود. یعنی هیچ کالایی رد و بدل نشده و به جای دریافت طلا، زمان معامله، مبلغ، وزن و… دریافت خواهید کرد. به عبارتی خریدار پولی را به فروشنده تحویل نمی‌دهد و فروشنده هم کالایی را به خریدار تحویل نمی‌دهد.

این نوع معاملات ریسک بالاتری نسبت به معامله طلای اب شده نقدی دارند. خرید و فروش طلای آب شده کاغذی به افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه‌گذاری طلا و جواهر شده‌اند؛ توصیه نمی‌شود.

یکی دیگر از انوع معاملات طلای آب شده کاغذی، معاملات شرطی است یعنی بر پایه و اساس شرط انجام می‌شود. در این نوع معاملات عیار طلای معامله شده مشخص نیست و با شرط گذاری روی مشخص شدن عیار طلا در ری گیری خرید و فروش انجام می‌گردد. در اکثر مواقع عیار را ۷۵۰ در نظر می‌گیرند؛ اما اگر فردی تازه کار وارد بازار شود، عیاری که برای معامله مشتری محاسبه می‌کنند عیار ۷۴۰ است.

در این معاملات طلای آب شده فردایی خریدار و فروشنده در مغازه یا کانال‌های تلگرامی بر روی کاغذ یک مقدار مشخصی طلا را ثبت و مبلغی را مشخص می‌کنند. فردای همان روز در همان ساعت خریدار به فروشنده مراجعه می‌کند؛ اگر قیمت طلای آب شده افزایش پیدا کرده بود فروشنده مابه التفاوت قیمت را به خریدار می‌پردازد. اما در غیر اینصورت خریدار ضرر می‌کند.

به این نکته توجه کنید که این نوع خرید و فروش تنها ۲۴ ساعت فرصت دارد. اگر خریدار موفق نشود قبل از ۲۴ ساعت کاغذ را برگرداند؛ دیگر اعتباری نخواهد داشت و پولی که جهت دریافت کاغذ پرداخت کرده است به عنوان خسارت در نظر گرفته می‌شود.

سخن آخر

 خرید و فروش طلای آب شده به روش‌های موجود در بازار نیاز به تخصص و کمی ریسک‌پذیری دارد. اگر قصد دارید وارد این بازار شوید، ممکن است با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شوید. شاید در یک شب راه صد ساله را طی کنید و شاید تمام سرمایه شما که سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌اید از دست برود.

توجه داشته باشید مکانی که از آن طلا خریداری می‌کنید، معتبر باشد. هرگز بدون تحقیق و مطالعه تحلیلات متخصصین اقدام نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.