همه آنچه درمورد شمش طلا باید بدانید!

شمش طلا

وقتی صحبت از پیدا کردن گنج یا ثروت زیادی می‌شود؛ در ذهن اکثر افراد شمش طلا نقش می‌بندد. شاید به این دلیل است که این قطعه طلا خالص‌ترین است.

شمش طلا چیست؟

شمش طلا به انگلیسی به gold bar و gold ingot معروف است. بسیاری از افراد آن را به عنوان بهترین گزینه‌ برای سرمایه گذاری می‌شناسند و در خیلی از کشورها به عنوان سرمایه ملی شناخته می‌شود. خصوصیاتی که شمش طلا را خاص و حائز اهمیت کرده عیار آن است. حداقل عیار شمش ۹۹۵ و حداکثر عیار آن ۹۹۹.۹۹ است. هرچه عیار شمش بالاتر باشد ارزش آن هم بیشتر می‌شود.

شمش طلا

برای اینکه بتوان شمش را با عیارهای بالا ساخت نیاز به دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای است. این دستگاه‌ها به صورت انحصاری در اختیار بعضی از شرکت‌های معتبر دنیا قرار دارد که این شرکت‌ها اجازه استفاده از آن‌ها را به دیگر کشورها نمی‌دهند. در کشور ما شرکت‌های معتبری هستند که زیر نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر قرار دارند. این شرکت‌ها شمش‌هایی با عیار ۹۹۵ تولید می‌کنند.

شمش های طلا با چه وزنی تولید می‌شود؟

وزن شمش‌های طلا برحسب نیاز باهم متفاوت هستند. هم‌چنین شرکت‌های مختلف نسبت به موارد استفاده، نوع تقاضای بازار هدف و موجودی طلای کشورها شمش‌هایی با وزن‌های مختلفی تولید می‌کنند. به طور مثال شمش‌هایی با وزن ۱۲ کیلوگرمی جهت صادرات و یا شمش‌های ۱ کیلوگرمی جهت سرمایه گذاری استفاده می‌شوند. هم‌چنین کسانی که می‌خواهند هدیه بدهند، شمش‌های ۱گرمی را انتخاب می‌کنند.

در ایران بانک‌ مرکزی و بعضی از بانک‌های خصوصی مجوز واردات شمش را دارن. بانک مرکزی شمش‌های ۱۲کیلوگرمی وارد می‌کند که مقداری از آن را صرف ضرب سکه و مقداری از آن را جهت ساخت مصنوعات طلا به سازندگان طلا و جواهر واگذار می‌کند. بعضی از بانک‌های خصوصی مجوز واردات شمش‌‌های طلا را جهت سرمایه‌گذاری دارند.

وزن شمش طلا

برندهای معروف شمش طلا در جهان

تولیدکنندگان زیادی در سراسر جهان وجود دارند که شمش‌ تولید می‌کنند. کشورهای سوئیس، استرالیا، امارات و انگلیس در بین این کشورها معروف‌ و معتبر هستند. در بازار شمش‌های سوئیسی معتبرتر از بقیه هستند. این شمش‌ها هیچ تفاوتی با بقیه ندارد اما به دلیل اینکه در بین مردم شناخته شده‌تر هستند از اعتبار بیشتری برخوردارند و همه افراد به دنبال شمش سوئیسی هستند. به همین خاطر شمش‌های سوئیسی گرانتر از بقیه هستند. برخی از برندهای معروف شمش طلا به شرح ذیل می‌باشد:

  • برند انگلیسی “Baird & Co”
  • برند اماراتی “Emirates Gold”
  • برند آلمانی “Heraeus”
  • برند سوئیسی “Metalor”
  • برند سوئیسی “PAMP”
  • برند استرالیایی “Perth Mint”
  • برند انگلیسی “Royal Mint”
  • برند بلژیکی “Umicore”
  • برند سوئیسی “Valcambi”

برند شمش طلامدالیون چیست؟

کارخانه‌های ایرانی شمش‌هایی را جهت یادبود تولید می‌کنند که نقاشی‌های زیبایی رو آن‌ها حک شده‌اند و برای هدیه دادن مناسب هستند به این شمش‌ها مدالیون گفته می‌شود. این شمش‌ها در گذشت زمان با ارزش‌تر می‌شوند.

علائمی که باید روی شمش طلا باشد

کارخانه‌های سازنده شمش طلا برای اینکه بتوانند از تولید شمش‌های تقلبی جلوگیری کنند، علائمی را برروی شمش‌ها حک می‌کنند. این علائم عبارتند از عیار، نام شرکت سازنده، وزن و کدشناسایی مربوطه. تولید کننده موظف است از قالب‌های استفاده کند که وقتی طلای ذوب شده را داخل قالب می‌ریزد این علائم روی شمش درج شود.

عیار: درج عیار توسط تولید کننده الزمای است که معمولا عیار شمش‌ها ۹۹۹ است.

نام شرکت سازنده: در ساخت هریک از مصنوعات طلا نام شرکت سازنده و لوگو آن شرکت را درج می‌شود که شمش طلا از این قاعده مستثنی نیست.

وزن: وزن باید به طور دقیق حک شود و با وزن ترازوی زرگری یکی باشد.

کد شناسایی: هریک از مصنوعات طلا یک کد شناسایی دارند که در آزمایشگاه‌های ری گیری تعیین می‌شود.  واژه Assay office bar معنی شمش انگ شده و واژه Assay master معنی عیارشناس را می‌دهد.

علائم روی شمش طلا

عیار شمش طلا

همانطور که قبلا هم گفته‌ایم عیار شمش‌های طلا ۲۴ می‌باشد که طلا در این عیار بسیار نرم و شکننده است. در واقع طلایی با عیار ۲۴ و خلوص ۱۰۰۰ وجود ندارد مگر اینکه به صورت پلمپ شده و برای هدیه باشد. عیار شمش‌هایی که در بازار وجود دارد ۹۹۹ است.

اگر به قصد خرید شمش طلا به بازار رفته‌اید، ممکن است اصطلاحات مختلفی را شنیده باشید. به طور مثال اصطلاح چهار نُه خیلی در بازار رایج است. در نتیجه منظور از اصطلاح چهار نُه همان طلا با در صد خلوص ۹۹/۹۹۹۹ است، یعنی بعد از ممیز باید ۴ تا ۹ باشد. شایان ذکر است که هرچه عیار طلا بالاتر باشد، رنگ طلا پررنگ‌تر است و به سمت رنگ نارنجی می‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.