محاسبه قیمت طلا در زمان خرید طلا

قیمت خرید طلا از مشتری

نحوه محاسبه قیمت طلا در زمان خرید و فروش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد خرید طلا دارند. این افراد قصد دارند نحوه محاسبه را بدانند تا هنگام محاسبه قیمت توسط طلا فروش سردرگم نشوند. این حق شماست که به طور کامل از نحوه محاسبات اطلاع داشته باشید. بسیاری از طلافروشان از جزییات محاسبات خود در فاکتور چیزی ذکر نمی‌کنند. اما بعضی از طلافروشان هم به شفاف سازی علاقه دارند.

ما سعی داریم علاوه بر گفتن فرمول‌های محاسباتی، نحوه محاسبه را توضیح دهیم تا افرادی که در این زمینه اطلاعاتی ندارند؛ به طور کامل متوجه نحوه محاسبات شوند. در این مطلب با زریار همراه باشید.

محاسبه قیمت طلا در زمان خرید طلا

فرمول محاسبه قیمت طلا در زمان خرید

روش محاسبه قیمت طلای مورد پسند شما در زرگری از این قرار است:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

طلافروشان از این فرمول به شکل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. به طور مثال ممکن است وزن طلا را در آخر به همه معامله ضرب کنند یا مالیات را در ابتدا اضافه و بعد سود خود را محاسبه کنند. باید بگوییم اساس این فرمول‌ها یکی است و این تغییرات، تاثیر زیادی در پایان محاسبات ندارد.

گاهی اوقات دیده می‌شود که زرگران به جای اینکه ۷درصد سود و ۹درصد مالیات را جدا به مبلغ اضافه کنند؛ این دو عدد را با هم جمع می‌کنند و به صورت یکجا به قیمت طلا اضافه می‌کنند. نگران نباشید این کار نه تنها ضرری برای شما ندارد بلکه سود بیشتری نسبت به حالت اول دارید. به عبارتی طلافروش به نفع شما عمل کرده است.

قیمت طلا

همانطور که در مقاله عیار طلا گفتیم؛ عیار طلاهایی که در ایران خرید و فروش می‌شود ۱۸ یا ۷۵۰ است. برای بدست آوردن قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار باید از مظنه طلا و عدد ۴/۳۳ استفاده کنیم. نحوه تبدیل مظنه به قیمت طلای ۱۸ عیار در مقاله مظنه به طور کامل توضیح داده شده است. برای به دست آوردن قیمت طلای ۱۸عیار، مظنه را به عدد طلایی ۴/۳۳ تقسیم می‌کنیم. طلا فروشان اصطلاحا به این قیمت، قیمت خام طلا گفته می‌شود که هنوز به این قیمت اجرت، سود و مالیات اضافه نشده است.

اجرت طلا

این قسمت همان قسمتی است که برای همه مشتریان در قیمت طلا در زمان خرید مبهم است. اجرت ساخت طلا همان هزینه‌ای است که طلاساز بابت ساخت مصنوعات طلا دریافت می‌کند. اجرت طلاهای مختلف متفاوت است و به میزان تراشکاری و نوع طراحی طلای مورد نظر بستگی  دارد.

زمانی که قصد خرید یک قطعه را دارید قبل از اینکه اقدام به خربد کنید به طور واضح از طلافروش بپرسید که “اجرت ساخت این قطعه طلا برای هر گرم چند است؟” هم‌چنین خالی از لطف نیست که قبل از خرید اجرت ساخت این طلا را از چند زرگر سوال کنید.

اجرت ساخت بعضی از کارها به صورت درصدی و بعضی دیگر به تومان دریافت می‌شود. وقتی صحبت از اجرت ساخت به تومان است؛ معمولا مبلغی بین ۱۰.۰۰۰تومان تا ۳۰.۰۰۰تومان دریافت می‌شود. اما در بعضی موارد طلاهای وارداتی هستند که اجرت ساخت آن‌ها از ۵۰.۰۰۰تومان تا ۷۰.۰۰۰تومان هم محاسبه می‌شود. زمانی که طلافروش می‌گوید اجرت ساخت این طلا ۳۰درصد است؛ یعنی مبلغی معادل ۳۰درصد قیمت خام طلا به عنوان اجرت دریافت خواهد شد.

سود طلافروش

سود قانونی طلافروشان ۷درصد است که از سوی اتحادیه طلا و جواهر تعیین می‌شود. طلافروش قیمت خام طلا را با اجرتی که پرداخت کرده است جمع می‌کند و به این مبلغ ۷درصد به عنوان سود اضافه می‌کند. هرچه شما طلای سنگین‌تری بخرید، طبیعتا سود طلافروش بیشتر می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده

طلا یک سرمایه است به همین دلیل مشتری باید برای خرید آن مالیات پرداخت کند. مالیات بر ارزش افزوده ۹درصد قیمت کل طلا در نظر گرفته میشد که اخیرا طبق قانون جدید مالیات، طلا از مالیات ارزش افزوده معاف شد و ۹درصد تنها به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد.

سخن آخر

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و زمانی که برای خرید طلا اقدام می‌کنید از محاسبات سریع طلافروشان هراس نداشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید که طلافروشان زیادی هستند که از شفافیت استقبال می‌کنند.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.